Finlands roligaste studentkår

Arbete,CSR,Hanken,Miljö,Natur,Samhällsansvar

När företag är snälla

27 jun , 2017, 18.27 Hankeit

 

”Det är rationellt att vara självisk”. Det är en idé som verkar vara accepterad bland många, speciellt bland dem som sysslar med ekonomiska vetenskaper. För det mesta är antagandet ändå helt för enkelt, de flesta av oss gillar att vara snälla. Vi gillar att ställa upp för andra och känna oss som bra människor. Delad glädje är dubbel glädje!

Hanken har corporate responsibility som en del av sin strategi och vår högskola vill lära oss att även företag kan göra gott i världen. När det gäller företag är det inte så enkelt som att ”vara snäll”. Företag är inte bara en person med ett samvete. Trots att företag är uppgjorda av människor som alla har ett eget samvete, så är de organiserade så att alla människor följer samma regler. När reglerna inte säger något annat än att du ska göra vinst, så stor vinst som möjligt, så blir det svårt för en individ att göra annorlunda. Hur dåligt samvete individen än har, så behöver den sin lön för att leva sitt liv och skyller lätt företagets omoraliskhet på någon annan i organisationen. Corporate responsibility, eller corporate social responisbility CSR går ut på att göra flera regler, att gå ett steg längre än att bara skapa vinst. Då CSR implementeras väl kan det öka personalens trivsel, göra jobbet mera meningsfullt, vara användbart i marknadsföringen och till och med skapa mera vinst.

När vi går ett steg längre än själviskhet märker vi att ”delad glädje är dubbel glädje” kan appliceras även i företagsvärlden. I företagsvärlden sker det genom konceptet av ”shared value”. Någon annans lycka är inte alltid bort från ens egen, någon annans ökade ekonomiska välfärd är inte heller alltid bort från ens egen.

”När vi går ett steg längre än själviskhet märker vi att ’delad glädje är dubbel glädje’ kan appliceras även i företagsvärlden.”

Min kompis var just på utbyte från Hanken i Bangkok. Hon gillade universitetet, möjligheten att resa i Asien och stadens nattliv med hon avskydde mängden skräp och den dåliga kvalitén på luften. Mängden plastskräp var chockerande, det var plastpåsar överallt. I matbutiken packade personalen allt i plastpåsar även då hon försökte be dem att inte göra det. Flera internationella matbutikskedjor i Thailand, som till exempel det brittiska Tesco är med i detta galna nedskräpande. Om det skulle finnas en kultur av att företag ska göra gott, antar jag att en stor aktör som Tesco redan för länge sedan skulle ha gjort större insatser för att minska mängden plastskräp i Thailand.

Det finns bara en obligatorisk kurs i samhällsansvar, som alla Hankeiter måste gå. Det finns fortfarande flera som anser att ”the business of the business is business”, alltså att företag gör gott i världen bara genom att skapa med.

Jag håller inte med. Företag kan inte ta bara vinsterna och lämna kostnaderna för samhälluppror, miljöproblem och hälsoproblem åt någon annan. FN:s ledare för utveckling, Achim Steiner anser till exempel att miljöproblem, sociala problem och ekonomi borde vara ett och samma område, en och samma vetenskap. När vi skiljer på dem går det illa. Jag hoppas att corporate responsibility sakta smyger in även i andra ämnen på Hanken. Redovisning, marknadsföring, finansiering och investering, entreprenörskap, logistik och nationalekonomi har alla mycket tydliga kopplingar till hur vi kan göra världen hållbarare.

”Företag kan inte ta bara vinsterna och lämna kostnaderna för samhälluppror, miljöproblem och hälsoproblem åt någon annan”

Hanken gör ett fantastiskt jobb i att redan nu erbjuda sina studerande möjligheten att lära sig mera om företagsansvar. Nästa steg är att Hanken går ännu ett steg längre för att verkligen knyta ihop ansvarsfrågor till alla ämnen. Jag och många andra vill ju att Hanken ska kunna utbilda morgondagens ansvarsfulla ledare.

//Felicia Aminoff

, , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *